Opomíjený taxi checklist
Mnoho žáků používá checklisty pro předletovou prohlídku, nastartování letadla či pro přípravu pro odlet. U většiny z nich si ale všímám, že přeskakují tzv. taxi checklist. Hlavním obsahem tohoto checklistu je kontrola brzd a následná kontrola funkčnosti některých z palubních přístrojů. Velký důraz se na tuto kontrolu dává při IFR výcviku. Tato kontrola je stejně důležitá i pro VFR let. Proč by jinak byla obsažená v provozní příručce takové Cessny 152?
Přístroje, které se taxi checklistem kontrolují, jsou kompas a hlavně gyroskopické přístroje, jmenovitě zatáčkoměr, směrový setrvačník a umělý horizont. Kontroluje se jejich reakce na zatáčení během pojíždění. Toho stačí docílit jemným kličkováním při pojíždění.
Jak postupovat a jaké chování tedy od těchto přístrojů očekáváme během této kontroly?
Hned po rozjezdu při pojíždění zkontrolujeme funkčnost brzd, protože ještě než se pořádně rozjedeme, potřebujeme taky vědět, jestli vůbec budeme schopní včas a v pořádku zabrzdit. Dále zkontrolujeme řízení, podle druhu letounu kontrolujeme jak propojení pedálů s příďovým kolem, tak třeba i diferenciální brzdění každého kola zvlášť. Také nesmíme zapomenout na vhodné vychýlení křidélek a výškovky za větrných podmínek.
Při kontrole gyroskopických přístrojů vyhledáváme následující reakce:
Při zatáčce doleva ukazuje zatáčkoměr levou zatáčku a kulička je vychýlena ven ze zatáčky, tj. doprava. Hodnota kurzu na směrovém setrvačníku klesá a umělý horizont zůstává vodorovně, s maximálním úhlem 5° klonění. Indikace kompasu správně ukazuje známé směry a v levé zatáčce klesají hodnoty kurzů. Samotný kompas je naplněný kapalinou, která nikde neuniká. Při pravé zatáčce hodnoty kurzů na kompasu a směrovém setrvačníku rostou, zatáčkoměr ukazuje zatáčku doprava a kulička ubíhá doleva. Podobný komentář popisující co vidíme, a jestli to je správně, se doporučuje během této kontroly říkat nahlas a vytvořit si z toho standardní postup. Během této kontroly je nutné vhodně rozdělit pozornost mezi kontrolu přístrojů a vlastnímu řízení letadla s vyhlížením dalšího provozu během pojíždění. Na závěr, při zastavení na vyčkávacím místě a před motorovou zkouškou, se přečte taxi checklist, a zkontroluje se, zda jsme během kontroly při pojíždění na něco náhodou nezapomněli.
Je dobré adoptovat podobný standardní postup již při VFR výcviku, nejenom že to přidává na bezpečnosti celého letu, ale také to ulehčí přechod do náročnějšího výcvikového režimu s většími požadavky na standardizaci při IFR či CPL výcviku.
Převzato ze serveru Flymag.cz, Autor Matěj Dostál