Cesty do vzduchu jsou různé . díl 2
Průvodce leteckým výcvikem (2)
25. 2. 2004- Marcela Fialková
Paragliding a závěsné létání
Nejlevnější cestou do vzduchu je v současnosti v ČR bezmotorové létání a to především na závěsných kluzácích a paraglidech. Kurs bezmotorového paraglidingu pořádá řada škol. Obvykle trvá týden, během něhož vás instruktor naučí buď ve skupině nebo individuálně, jak základy teorie tak praxe. Kurs paraglidingu stojí od pěti do osmi tisíc korun. Také kursy závěsného létání trvají několik víkendů nebo zhruba dva týdny. Stojí od šesti tisíc korun.
Plachtění
Bezmotorově létat samozřejmě lze na větroních. Zde je možné vybrat si z levnější, ale časově náročnější cesty do vzduchu a dražší komerční varianty. Pokud je pro vás cena létání přednější než, čas, který mu budete věnovat, pak je pro vás ideální cestou tzv. plachtařská elementárka, kterou nabízí řada aeroklubů. V ní sice převládají náctiletí, ale ani starší žák není výjimkou. Teoretické přednášky přitom absolvujete během zimní poloviny roku a pak se můžete pustit do praktického kursu. Do něj však vzhledem k nulové výdělečnosti tohoto typu výcviku aeroklub většinou připustí, jen menší a kvalitnější část účastníků teorie. V elementárce je létání levnější proto, že účastníci kursu zajišťují například provoz, podílejí se tedy na zajišťování startů větroňů na navijáku nebo aerovleku. Musíte tedy počítat s tím, že na letišti strávíte celý víkend, zalétáte si však třeba jen dva okruhy. Kurs vás však bude stát řádově 25 až 30 tisíc korun a bude trvat asi dva roky. Pokud nemusíte na nějakou tu korunu hledět, můžete zvolit komerční výcvik. Teorie je stejná jako u elementárky, praxi si však dohodnete s instruktorem a na zajišťování provozu se podílet nemusíte. Za to však platíte samozřejmě vyšší cenu. Kurs pak stojí řádově 50 tisíc korun a trvá podle toho, jaké jsou vaše časové možnosti. Komerční praktický výcvik volí také většina neúspěšných zájemců o elementárku.
Začít s létáním na větroni, je také ideálním prvním krokem k motorovému létání. I když i na to existují rozdílné názory. Létání bez motoru je totiž svým způsobem náročnější, člověk musí mít cit a schopnosti najít termiku. Motorové letadlo vás na druhou stranu doveze kamkoli. Problém však může nastat, když motor vysadí. Tady zkušený plachtař zvyklý na přistávání do terénu bude asi ve větší pohodě a bude mít také lepší zkušenosti s výběrem plochy pro nouzové přistání. Logické je však podle mě i vysvětlení, že nejdřív se člověk má naučit pilotovat motorové letadlo, které vás v podstatě vždy někam doveze, a pak může pokračovat ve výcviku na bezmotorovém letadle, jehož "pohon" je samozřejmě o mnoho složitější.
Motorové letouny
Můžete ale také začít létat rovnou na motorových letadlech a to s průkazem soukromého pilota. Pokud je vaším cílem pořídit si letadlo a využívat ho k dopravě sebe, či své rodiny, nebo spolupracovníků z firmy, pak v podstatě jiná cesta není. Pokud chcete létat služebně, byť pro vlastní firmu, potřebujete již licenci obchodního pilota. Také pokud je motorová akrobacie tím, co vás na létání láká nejvíce, nemáte jinou možnost, než začít nebo se postupně ve výcviku dostat k průkazu soukromého pilota a poté získat i akrobatickou doložku. Výcviková hodina na motorovém letadle stojí od 2700 korun, ale spíše se pohybuje nad 3000 korunami. Celý výcvik tak lze pořídit od 140 tisíc korun.
Ultralighty
Pokud se rozhodnete létat jen tak pro radost pak je tu pro vás kategorie ultralehkých letadel, tedy strojů s maximální vzletovou hmotností 450 kg. Předpis však vylučuje jakékoli komerční využití ultralehkých letadel s výjimkou jejich pronájmu pro rekreační létání nebo výcvik. Pokud tedy plánujete někdy v budoucnu koupi vlastního letadla, musíte počítat s tím, že ho v podstatě nebudete moci příliš komerčně využívat. Na ultralehkých aerodynamicky řízených letadlech stojí výcvik zhruba od 40 tisíc korun.
Já jsem se rozhodla právě pro aerodynamicky řízená ultralehká letadla s tím, že jako třešničku na dortu si možná jednou splním i svůj sen o bezmotorovém létání na větroních, ale to je ještě daleko.